E-marketing

Hoe gebruikt u e-mail marketing?

E-mail marketing (of e-marketing) is, indien op de juiste manier gebruikt, één van de meest krachtige tools om relaties met klanten te beheren.
Indien ingezet als viral marketing tool kan het ook heel krachtig zijn om nieuwe klanten en consumenten te trekken.
Echter, door het misbruiken van e-mail als marketing tool door spammers moet e-mail wel heel voorzichtig ingezet worden.

opt-in en opt-out

De opt-in regel bij e-mail houdt in dat de ontvanger van de nieuwsbrief expliciet toestemming heeft gegeven om zijn of haar e-mail adres toe te voegen aan uw mailing bestand.
Bij double opt-in heeft de ontvanger, na zichzelf ingeschreven te hebben op een nieuwsbrief (bijvoorbeeld via uw website), een e-mail toegestuurd gekregen om de inschrijving te bevestigen (via een link of url in het e-mail bericht waarop hij dient te klikken)
Heeft de ontvanger zich ingeschreven voor uw nieuwsbrief op een website maar niet de inschrijving bevestigd via de e-mail dan geldt de inschrijving als niet gedaan.
Een opt-out regel bij e-mail nieuwsbrieven houdt in dat de ontvanger van de nieuwsbrief zich steeds kan uitschrijven voor de nieuwsbrief dmv een weblink in de e-mail.
In Europa kiest men voor het opt-in opt-out systeem. In de USA geldt enkel het opt-out systeem.

Spam

"Ongewenste commerciele reclame e-mail" is een mooie definitie van "spam" of "bulk mail"
Er zijn bedrijven die je reclame sturen via je e-mail , zonder dat je dit wil. Een keertje zo'n reclame e-mail is niet zo erg, maar als men je iedere dag opnieuw één of meerdere reclame mailtjes blijft sturen, dan kan dat erg op je zenuwen werken... Wel, dát is spam!