10 tips met betrekking tot e-mail marketing en het versturen van een nieuwsbrief January 6, 2015

elke dag 1 tip erbij ….

Verstuur enkel emails naar mensen die daarom gevraagd hebben en hun goedkeuring hebben gegeven
Ongevraagde emails  versturen is uiteraard spam. Het versturen van spam zal de reputatie van uw bedrijf  zeker niet ten goed komen.
Een gouden regel  om via e-mail marketing een postieve ervaring te hebben  is om nooit ongevraagd emails te  gaan versturen. Dit is niet alleen verboden… het is ook gewoon negatief en irriterend en je bekomt het omgekeerde effect dan je voor ogen hebt.

Stuur enkel informatie waarvan je weet dat de  ontvanger er interesse  in heeft
Enkel als de inhoud van je nieuwsbrief echt  relevant is voor persoon waar je naar mailt, zal deze op termijn blijven je  emails te openen en lezen.

Het bepalen van de juiste timing is ook zeer belangrijk in b2c communicatie
Marketeers zijn het  eens dat het  beste tijdstip voor de verzending van je nieuwsbrief afhankelijk is van de doelgroep waarnaar je gaat versturen..
Een vrij goede timing voor het versturen van  B2C emails lijkt te zijn vanaf  dinsdag tot donderdag  en dit na 17 uur en voor 20u,  of anders meer in het weekend  tussen vrijdagavond en zondagnamiddag. Dit voor b2c  wel te verstaan.

Ook bij  business to business communicatie is timing belangrijk maar daar geeft men andere ogenblikken op als ” meest ideaal”
Voor B2B emails  of nieuwsbrieven geeft men  van dinsdag tot donderdag als beste dagen. En op deze dagen verkiezen we dit te doen net na het begin van de werkdag, rond 9h30, of net na de middagluch  rond 13h30. Na 16h of in het weekend kan je beter vermijden om B2B email te verzenden.
Herkenbaarheid van de nieuwsbrief  verhoogt het openen en lezen.
Gebruik een naam die gekend is zoals bvb  de naam van je firma of de naam van een bepaald persoon in uw bedrijf dat je steeds blijft hergebruiken.  Gedurende de  eerste ogenblikken van het zien van je nieuwsbrief  beslist de ontvanger  of hij al dan niet uw email zal openen en lezen.
Mbt de regelmaat …wees consequent in de frequentie van je  nieuwsbrief
Kies een bepaalde  frequentie die je wil aanhouden voor het versturen van je  nieuwsbrief.  Gebruik een frequentie waarvan je weet dat je ze kan aanhouden, of die nu wekelijks, twee wekelijks, maandelijks  of per kwartaal is is minder belangrijk.
Wel belangrijk is dat je zich aan deze frequentie kan houden. Je ontvangeres ( klanten , prospecten, leden,.. )  verwachten je nieuwsbrief en dit verhoogt ook de herkenbaarheid en de vertrouwelijkheid.
Ontwerp je nieuwsbrief zowel in een  HTML versie als in een  text-versie.
Bij het analyseren van campagnes is men tot besluit gekomen dat zonder een  plain text versie van je  newsletter, ongeveer een 5% van de geaddresseerden hem kan lezen. Hoewel dit aantal verder zal blijven dalen is het toch de moeite en een zeer klein extratje om ook een textversie te maken.
Vermijd het overmatig gebruik van hoofdletters
Indien je veel hoofdletters en uitroepteken gaat gebruiken in he subjetlijn van je email kan dit bepaalde  spamfilters ertoe aanzetten jouw nieuwsbrieg een hogere spamscore te geven.

morgen een volgende tip ….

Mail me indien jij ook graag een postieve nieuwsbriefrelatie met je klanten of prospecten wil opzetten.

Leave a Reply